Het aanbod van begrijpend lezen en wereldoriëntatie bieden wij geïntegreerd aan: inspirerend en duidelijk! De thema’s vanuit wereldoriëntatie en vanuit lezen hebben net een andere invalshoek op het thema, zodat het voor kinderen niet saai wordt en hun wereldbeeld juist nog wat meer wordt verbreed of verdiept. Op deze wijze versterken de thema’s elkaar. Woorden en begrippen komen vaker terug, in verschillende contexten.

Kinderen lezen een boek, passend bij het thema. Hierover praten ze met elkaar, beantwoorden vragen en komen zo tot nieuwe inzichten. Leuk: kinderen krijgen het boek mee naar huis. Om thuis over te praten, nog een keer te lezen; een eigen 'bibliotheekje' op te bouwen. Enthousiast maken voor lezen is het doel!

In de klas wordt voorgelezen uit een boek, dat past bij het thema. De meest verrassende verhalen komen zo langs. En als een groep kinderen dan vraagt om extra voorleestijd: dat is genieten!

Er is een overkoepelend schoolbreed thema. In de vier bouwen afzonderlijk wordt geleerd binnen een passend subthema. Er is sprake van een tweejarige cyclus, die voldoet aan de kerndoelen. In dit aanbod zijn ook de doelen van Burgerschapsvorming verwerkt. Wereldoriëntatie wordt gegeven vanaf de kleuterbouw en lezen vanaf groep 4.

Dit zijn de thema's voor het schooljaar 2024-2025:

SCHOOLBREED THEMA EN PERIODE

BLINK LEZEN

BLINK WERELD GEÏNTEGREERD

Periode 1: Wereldse kwesties
Start schooljaar – herfstvakantie

Groep 4: Ruimtewezens
Groep 5-6: Klimaatstrijders
Groep 7-8: Oorlogsgeheimen

Groep 1-2: Handige handen
Groep 3-4: Terug naar de dino’s
Groep 5-6: Klimaatkenners
Groep 7-8: Oorlog en vrede

Periode 2: Slimme communicatie
Herfstvakantie – kerstvakantie

Groep 4: Verhalenvertellers
Groep 5-6: Online Wereld
Groep 7-8: Van de straat

Groep 1-2: Bewegende verhalen
Groep 3-4: Sterke verhalen
Groep 5-6: Dit wil ik zeggen!
Groep 7-8: Machtige media

Periode 3: De groene wereld
Kerstvakantie – voorjaarsvakantie

Groep 4: Avontuur in de buurt
Groep 5-6: Minder is meer
Groep 7-8: Terug naar de toekomst

Groep 1-2: Fijne schuilplekjes
Groep 3-4: Natuurspeurders
Groep 5-6: De groene fabriek
Groep 7-8: Duurzaam design

Periode 4: Leven en overleven
Voorjaarsvakantie – meivakantie

Groep 4: Ontdekkers
Groep 5-6: Beestachtig mooi
Groep 7-8: Ik hou van jou

Groep 1-2: Het dierenmysterie
Groep 3-4: Op ontdekkingsreis!
Groep 5-6: Bijzondere bewoners
Groep 7-8: Op leven en dood

Periode 5: Familieverhalen
Meivakantie – zomervakantie

Groep 4: Allemaal mensen
Groep 5-6: Iedereen is anders
Groep 7-8: Familiedrama’s

Groep 1-2: De gekke lijfshow
Groep 3-4: Ik en mijn familie
Groep 5-6: Wereldse kinderen
Groep 7-8: Fantastische families

 

 

'Leven en overleven': een voorbeeld van een schoolbreed thema

'Slimme communicatie' is het overkoepelende thema in de school.

Tijdens wereldoriëntatie leren de kinderen het volgende:

In de kleuterbouw leren de kinderen onderzoek doen naar dierensporen. De kinderen worden in dit thema echte dierendetectives en ontrafelen het grote dierenmysterie. 

In de onderbouw staan 'Terug naar de dino's' centraal. De wereld verandert steeds. Hoe zag de wereld eruit toen de dino’s leefden? En waren er toen al mensen?

In de middenbouw is het thema 'Bijzondere bewoners'. De wereld zit vol bijzondere bewoners: dieren, planten en mensen. Wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal goed zijn in overleven. Ze passen zich aan de gekste situaties aan. Maar lukt dat altijd? In dit thema onderzoeken de kinderen hoe een cactus overleeft, waarom dieren haren of veren hebben, hoe mensen overleven in extreem warme gebieden en waarom de dino toch is uitgestorven. In het eigen onderzoek bekijken ze nog veel meer overleeftechnieken en maken ze een weetjesmuur. 

In de bovenbouw leren de kinderen over de 'Op leven en dood'. In dit thema ontdekken de kinderen van alles rond het thema leven en dood. Zo kijken ze naar de kringloop van het leven, vergelijken ze de verschillen tussen levend geboren worden en in een ei, onderzoeken ze wanneer iets eigenlijk leeft en lossen ze een moord op waarin ze al hun kennis over planten, dieren en mensen gebruiken. In het eigen onderzoek leren ze nog meer over dit thema en verwerken ze alles wat ze hebben gevonden in een tijdschrift.

Tijdens Begrijpend Lezen leren de kinderen het volgende:

Mensen zijn grote ontdekkers! De kinderen gaan in groep 4 mee op ontdekkingsreis. Ze lezen over ontdekkingen in de diepzee, de lucht en onder de grond. Ze leven mee met Sjakie die ontdekkingen doet in de bizarre chocoladefabriek, Spekkie en Sproet die een griezelige ontdekking doen en ze kijken met kunstenaarsogen naar de natuur. Want wie goed leest en kijkt, ontdekt dingen.

In de middenbouw verkennen de kinderen de dierenwereld zoals ze die nog nooit hebben gezien. Doorzichtige vissen, lichtgevende wormen en vogels met enorme voeten. Kleine beestjes die zich hoog in de bergen verstoppen, roofdieren die werden gevreesd, en fantastische wezens die nog geen mens eerder zag. Waarom zien ze er eigenlijk zo bijzonder uit? Ze lezen 'Het Jungle boek'.

In de bovenbouw is het thema 'Ik hou van jou'. Alles is liefde, en dat gaan de kinderen in dit thema ontdekken. Onbeantwoorde liefde, dierenliefde, vakantieliefde, verloren liefde, en natuurlijk zelfliefde.